Що таке Scrum
і навіщо він потрібний?

Програма для ІТ-компаній та управління командами – це і є SCRUM. Що в ній потрібного? Ми перерахуємо властивості цієї програми та її деякі переваги.

  1. SCRUM дуже підходить для роботи над софтом
  2. Операції у скрамі поділяються на дрібні тимчасові цикли (ітерації)
  3. В результаті такої роботи продукт повинен вийти стабільним та активним.
  4. Робота завершується розбором дій, виявленням помилок та пошуком рішень для їх усунення
  5. Головна відмінність скраму від інших подібних програм – покращена організація роботи працівників
  6. Покрокова розробка продукту в такому режимі призводить до чудового ефекту
  7. У такій команді не буде конфліктів, бо всі питання вирішуються наперед.
Відступ

Припустимо, що нам потрібно зробити унікальне блюдо, а для основи дано традиційний чебурек. Ваш суперчебурек має бути унікальним і практично досконалим, і відрізнятися від звичайного корисним складом та новими смаковими якостями.

Так само може бути необхідно і вдосконалити, наприклад, додаток – розширити можливості, покращити функціональність, протестувати. Традиційна система організації тут не підійде, тому що ми ще не знаємо, що вийде в результаті. Тому канбан можна замінити на скрам, який для таких випадків і пропонується.

Що таке скрам - ще раз докладно

SCRUM – це система управління проектом за допомогою структурування. Усі завдання розбиваються на елементи, виконання кожного з яких дає позитивний результат. Окремі частини програми виконуються послідовно – одна за одною, і це мабуть покращує весь проект.

Якщо людина сама спостерігає, як її шматочок роботи приносить покращення загальної справи, мотивація на подальшу діяльність. Якщо порівняти скрам з іншими сервісами, де на перше місце ставиться дедлайн або рівень важливості завдань, то він (скрам) виграє по всіх статтях.

Компоненти SCRUM
Беклог

Постановка задач. Формується перелік завдань, він розбивається на колонки для послідовності дій. Скрам-дошка містить “території” для історій, які називаються “Що зробити”, “У процесі” та “Готово”.

Відповідальним за користувальницькі історії призначається product owner – людина, яка складає список. У його компетенції – спілкування із замовником та делегування його побажань членам команди. Ця людина:

  • стає сполучною ланкою між сторонами,
  • вирішує організаційні питання,
  • запобігає конфліктам,
  • регулює етапи процесу
  • доводить його до кінця.

За випуск якісного продукту відповідає саме product owner. Якщо провести нашу асоціацію, то виконує роль шеф-кухаря, тоді як клієнт виступає директором ресторану, який замовляє суперчебурек. Оунер регулює процес створення даної страви.

Чому сценарій

Ми з’ясували, що в белог програма – не кнопки, а сценарії, які можуть існувати автономно. Наприклад, сценарієм може бути опція “увійти в програму через соцмережі”. Її можна розробити та випустити окремо.

Але якщо є опція “підтримка плагіну авторизації через ОК”, це вже не буде окремим сценарієм. Це буде частиною сценарію, тому що потрібно доопрацьовувати інтерфейс, робити “підказки” та інше.

Так що мислити тут краще сценаріями, але це не завжди можливо не в кожному продукті. Перевірити сценарне мислення можна, поставивши собі запитання: “Якщо виконати цей список завдань, чи вийде нова версія продукту?” Якщо так – то ми говоримо про сценарій.

Приклади сценаріїв із нашими асоціаціями: створюємо чебурек нової форми, потім нового розміру тощо. Все це будуть сценарії.

Інтерації

Це “ривок” у роботі. Після формування бэклога члени команди зважують сили та термін ітерації – час, необхідний для ривка. У ІТ, наприклад, це до трьох тижнів. Тут розраховується кількість історій однієї ітерації. Якщо вона триває тиждень, і до неї входить п’ять історій користувача, то для реалізації проекту потрібно п’ять тижнів.

Кожна ітерація починається зі складання плану роботи з кожної з історій. Щодня проводяться зустрічі, де кожен член команди робить короткий звіт про те, що зроблено, які є проблеми та що робитиме далі. Тривалість планерки – не більше 15 хвилин, у скрам-команді може бути не більше ніж 9 учасників.

Модератор зустрічей – скрам-майстер, він відповідає за виконання завдань та створення умов праці. Через нього проходять усі комунікації між членами команди. Виникають проблеми – скрам-майстер їх вирішує. Відповідає за справність техніки, виконання дедлайну, і має досягти позитивного результату – аж до постачання працівника новим ноутбуком, продуктами чи кавою.

Інкремент

Кожна ітерація має завершитися інкрементом – видачею проміжної версії продукту. І кожен інкремент надається замовнику для обговорення. Усі учасники на зустрічі вислуховують його, розповідають, що зробили та пропонують свої варіанти покращення.

Замовник приймає або не приймає інкременту, у другому випадку відправляє на доопрацювання. Трапляється, що достроково закриває проект. Але в ідеалі кожен інкремент – це готова версія продукту, і нові сценарії тут недоречні, тому що через них можуть порушитись старі можливості.

Команда повинна містити тестування продукту в термін ітерації. Тоді версія його буде надійною та стабільною, і це буде краще, ніж сирий продукт у результаті багатьох сценаріїв.

Ретроспектива

Наступний етап – визначення продукті недоліків, проведене усіма членами команди. Це зібрання і є ретроспектива, така нелюба багатьма розробниками. Адже на ньому буде “розбір польотів” із не завжди приємними речами. Ретроспектива скраму складається з чотирьох етапів.

  1. Обговорення позитивних підсумків та моментів ітерації. Наприклад, дотримання дедлайну.
  2. Позначення проблем. Наприклад, замість п’яти варіантів продукту зробили три.
  3. Висловлювання ідей щодо покращення роботи. Наприклад, краще пропонувати замовнику зробити менше, але якісніше.
  4. Складання плану з впровадження запропонованих ідей.

Мета ретроспективи – визначити, чому в процесі з’явилися баги, та зрозуміти, як їх уникнути. Важливо, що члени команди не шукають винних у ситуації, а з’ясовують причини, які спричинили це. Цікаво: всі виходять із того, що кожен член команди зробив усе, що залежить від нього.

Результати кожної попередньої ретроспективи враховуються під час проведення наступної. Тоді продуктивність реально збільшиться.

Діаграма згоряння

Щоб зрозуміти, чи відповідає реальний час виконання завдань, призначеному раніше, в скрамі є корисний графік – діаграма згоряння. З її допомогою простежується прогрес роботи.

Діаграма згоряння, яка показує, що завдання зроблено не вчасно – не виконано жодної ітерації. Зеленим відзначено план, червоним – те, що вийшло.

Готовність

Найважливіший критерій готовності – результат. Часто виявляється, що команда думала, що треба зробити так, а замовник хотів по-іншому. Проблему можна не допустити, якщо чітко прописувати результат: як має виглядати продукт, як працювати.

За це питання відповідає скрам-майстер, він спілкується із замовником упродовж усього процесу. Але й він далеко не завжди досягне ідеалу – адже замовник може сказати, що так, він хотів так, але тепер обставини змінилися, і треба по-іншому.

Що говорять про скрамі

Про скраму часто відгукуються з критикою. Кажуть, що в ньому дуже багато ритуальності – мовляв, замість реального виконання завдань люди сидять та обговорюють власну роботу.

Про SCRUM говорять, що багато хто хоче його використовувати, але він не скрізь доречний, і впровадити його непросто. Якщо програму впроваджують неписьменні керівники, і тоді ритуальні дії справді призводять до втрати часу. Завдання ж не виконуються.

Читаючи всі ці відгуки, важливо зрозуміти, що люди, у яких не вдалося запровадити скрам, недоречно або неправильно його застосовують.

Повернемося до чебуреку

В ідеалі. Супер Чебурек створений через призначений час, схвалений скрам-майстром та прийнятий замовником. Зробили презентацію, яка мала успіх, з’явилося багато покупців, чебуречна почала отримувати гарний прибуток.

В реалі. Стартапер чебуречній купив дорогий автомобіль та потрапив на ньому у ДТП. Інвесторам стало не цікаво вкладати гроші в його проект, члени команди пішли до інших компаній, а хтось перестав займатися айти.

Можна досягти неймовірних успіхів, а потім життя зламає. Вона складніша, ніж думав про неї скрам-майстер. Втім, таке могло статися і з іншим проектом та іншою програмою, не лише зі SCRUM. Тут пішла життєва філософія: людина лише передбачає.

Висновок

Ми говоримо про те, що скрам допомагає вирішувати завдання маленькими “ривками”, послідовно та надійно. Він однозначно допоможе організувати бізнес, якщо ви знаєте цю методику.

Якщо ще не готові – можна підготуватися, в інтернеті є різноманітні спільноти, знавці та тренери по скраму діляться інформацією та навіть пропонують курси. Успіхів!

Для реєстрації оберіть зручний для вас месенджер